čtvrtek 6. ledna 2022

Betlém

Dobrý den milé bloggerky a milí blogeři! Jak jste na tom s betlémem? Máte doma, stavíte ho na Vánoce? Dnes je Tří králů a ti tam také bývají....
Těsně před Štědrým dnem jsme zašli v Jablonci na malou (ale milou výstavu) betlémů a vánočních pohlednic autora Jiřího Škopka. 



Většina betlémů byla inspirována blízkým okolím.








Protože jsem se v jabloneckém zpravodaji dočetla, že dcera pana Škopka připravila pro letošní výstavu betlém s jabloneckými prvky, šli jsem vlastně cíleně za ním. A bylo možné ho i zakoupit. Bohužel ale už nebylo v mých silách ho také vystříhat a postavit, aby na svátky byl u nás. Tak příští rok.



Výstava probíhá v jabloneckém Domě Schejbalových naproti kostelu sv. Anny do konce února, otevřeno je v úterý od 13 do 17 hodin a od středy do neděla od 10 do 12.30 a od 13 do 17 hodin. 

U nás doma jsme si letos vybalili Trnkův betlém

můj oblíbený betlém s pražským Karlovým mostem, který máme už určitě více než padesát let


a maličký betlém s jabloneckým kostelem sv. Anny.

Když jsem byla malá, tak jsem chodila do patra na námi, kde bydleli bezdětní manželé Hrubých, pán byl Čech, paní Němka a stavěla jsem s nimi obrovský betlém plný oveček. Bohužel, nemám žádné obrázky a nepamatuji si detaily, možná byl Alšův. My máme v krabicích ještě betlém s motivy Českého ráje od Kosti, Hrubé skály až po Frýdštejn. Dále máme betlém, který je spojený s firmou na výrobu mýdla OTTA Eso Rakovník, který jsem měla postavený v předchozích letech. A ještě jsme si dávno tomu koupili veliký Třebíčský, ale kdoví, zda jednou možná naše vnoučata budou stavět jeho ovečky, zatím je dobře uložený, nevystříhaný, nepodlepený, nevyřezaný. 

Tak příští rok musím začít zavčasu, abych všem našla prostor a mohli jsme se s nimi radovat. Na Tři krále stejně potom zamíří zpět do krabic.

Tak hezký tříkrálový den, Vaše Eva, tak trochu betlémářka ;-)





7 komentářů:

  1. Evi, betlém teď nestavíme, ale před spoustou let táta vždycky připravil betlém s Alšovými kresbami.
    Děkuji za pozvání na výstavu i k vám.
    Přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Evi, já mám betlémy taky ráda, každý rok navštěvujeme nějakou výstavu. Doma máme betlémy dva, jeden keramický, druhý vystřihovaný z papíru. Oba jsem vyrobila jà, màm je na blogu. Měj se hezky. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Krásný tříkrálový večer)))
    Mám betlém každý rok. Letos háčkovaný od mojí mamky.

    OdpovědětVymazat
  4. Evo, však víš že taky Betlémy miluju, máme na terase několik betlémů. A některé i od pana Škopka. Poznal jsem je i tady má tvých fotkách. Letos máme i nový vyřezávaný. Dostal jsem ho jako velký dar k narozeninám. Pavel

    OdpovědětVymazat
  5. Evi, to jsou nádherné betlémy, kdyby to nebylo tak daleko, přijela bych se podívat.
    Přeji hezký víkend. D.

    OdpovědětVymazat
  6. Evi, nějak mě u tebe zlobí publikování komentářů. Tak znovu... :-)
    Ráda jsem se u tebe pokochala. Taky mám ráda betlémy. Doma jsme měli ten od Mikoláše Alše a když byly děti malé dostali jsme ručně vyrobený od jednoho známého. Každý rok jsme jej vytáhli a děti si s ovečkami užily ažaž :-)
    Pěkný víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
  7. Doma míváme jen papírový betlém, ale ráda se na ně chodím dívat. Manžel mojí kamarádky udělal nádherný korálkový betlém, který už několik let vystavuje v jednom pražském kostele. Zdravím 😊

    OdpovědětVymazat