středa 19. prosince 2018

Kupka

Dobrý den milé bloggerky a milí blogeři! Zatímco v Umprum mají kustody, kteří vás rádi upozorní na krásnou výzdobu chodby, na to, že v prostorách za pokladnou je možné také vidět modely salonu Rossenbaum, tak strážní služba Národní galerie je jiná liga - tedy spíš pralesní....
Můj čerstvý sobotní zážitek z Valdštejnské jízdárny z mimořádně povedené souborné výstavy děl Františka Kupky byl poznamenán chováním personálu.
Nejdříve jsme sehráli velmi vtipnou scénku u pokladny, která mimochodem velmi nestíhala odbavovat frontu. Všimla jsem si, že kromě dospělého vstupného za 250,- Kč se nabízí také rodinné vstupné za 450,-. Ekonom ve mně se ozval a říkám paní - jsme dva dospělí ale jsme také rodina, takže rodinné vstupné. To jsem vyslechla, že nejsme žádná rodina, když nemáme sebou děti! Stejně jako fronta u pokladny se vlekla také dlouhá fronta k šatně. A protože můj muž řekl, že si rozhodně nebude prošacovávat bundu a přemýšlet kam co přendá, řekla jsem si, že vezmu kabát přes ruku. No ani náhodou!
Takže abyste věděli, kabát můžete mít oblečený, nebo volně přes ramena, ale v žádném případě přes ruku. Kabelku můžete mít jak chcete, ale jestli je vaší kabelkou malý batůžek, slečna vedle měla spíš pytlík na cvičky, tak ho v žádném případě nemůžete mít na zádech. A přesto, že tohle všechno se dá říci i pěkně, tak s tím nepočítejte. Cestou na schodech v metru jsem si všimla reklamy - staňte se přítelem Národní galerie - ale po tomhle mne to přešlo...






Ale výstava je nádherná a na počáteční příkoří jsem během chvíle zapomněla. Jde o soubornou, průřezovou výstavu dílem. díla jsou zapůjčena z věhlasných světových muzeí a takhle pohromadě už zase dlouho nebudou. Dosud jsem měla Františka Kupku spojeného jen s Amorfou, která sloužila jako inspirace oblečení pro olympiádu v Londýně, pak s vysokou dražební cenou obrazu Tvar modré. Jsem ostuda, jak jsem tohle mohla minout!
Plocha Valdštejnské jízdárny je předělena labyrintem kójí a tak jsem tam stála v úžasu, neschopná jít v časovém sledu vývoje díla od klasického romantického stylu, přes kubistické počiny k abstrakci a moderní malbě. Prolínání tvarů, barev - veliké ááách.
Máte-li chuť, podívejte se na pár fotek. Výstava končí 20. ledna 2019 a pak pojede do Helsinek. Myslím, že ji potřebuju vidět ještě jednou....














František Kupka 1871-1957

Tak krásný advent a opatrujte se, Vaše Eva, namotivovaná Kupkou k šití

1 komentář:

  1. Já kolem NG chodím každý den do práce a z práce. Chybka je, že mají vždycky ještě nebo už zavřeno - nějak mi to teď pracovně vycházelo tak, že jsem z práce před šestou nevyrazila. Jeden víkend jsem kurýrovala nachlazení, další doháněla předvánoční resty... Ale doufám, že mi to na výstavu ještě vyjde.
    Pěkný den

    OdpovědětVymazat