neděle 30. července 2017

Zámek Valeč - silné kafe

Dobrý den  milí bloggeři a milé bloggerky! Dnešním příspěvkem se ještě vrátím na konec května k našemu výletu na Rakovnicko. Hlavním cílem byly Santiniho památky, ale protože času bylo dost, projela jsem internet a objevila v okolí zámky a zaplánovala je do naší cestovní mapy. Pojďte dneska se mnou na státní zámek Valeč. Leží na okraji Doupovských hor. Na internetových stránkách  zámku  jsem  si našla, že zámek i park jsou přístupné, zámek je ve správě Státního památkového ústavu. Někde jsem ještě zahlédla odkaz na kavárnu v zrekonstruované zámecké prádelně.  Plní očekávání jsme vyrazili na cestu, zastavili u krásného barokního kostela, zdáli viděli obrysy přenádherného skleníku a parkem vyrazili k zámku. V kavárně jsme dostali informaci, že na zámku se neprovádí,  ale že  nám půjčí průvodce a můžeme jít sami.



až sem dobrý, vešli jsme dovnitř a zjistili jsme, že jsme uprostřed staveniště, kde řemeslníci nejsou, ale zbytek je takový, jak lopata, fanka a spol odpadly. A uprostřed toho všeho ještě výstava mladých výtvarníků. Pochopila bych, že se památky musí udržovat, ale proč se stavebními úpravami poškozuje to, co opravil někdo před  tím? Měla jsem šílený pocit zmaru a zmatku...









 
Na tu silnou kávu taky došlo v té zrekonstruované Prádelně, která paradoxně k zámku nepatří, protože ji provozují lokální  patrioté. Káva dobrá, k  tomu mému rozpoložení by se bývala hodila ještě rakvička nebo věneček, což bohužel neměli..
opustili jsme areál krásným zámeckým parkem se vzrostlými stromy, s otázkami K čemu stát potřebuje takový  zámek, když na  jeho opravu nestačí, k čemu jsou ve vedlejším domě celý týden dva úředníci památkového ústavu, proč je ten nádherný skleník v tomto stavu?

a pak jsem si koupila svůj oblíbený časopis a světe div se, tam byl zámek Valeč jako jeden z prázdninových tipů!
Byli jsme ten den ještě na jednom zámku, tam vás ale vezmu, když budete chtít někdy příště...
 
Krásné léto, Vaše, nyní ve výletních vzpomínkách se přehrabující, Eva

5 komentářů:

  1. Někdy má člověk v očích slzy, když to vidí :-)..... takové krásné prostory. Těším se na další příšpěvek. Eva
    P.s. Gerhard Richter.....a F. S.... oba jsou i v mém diáři. Papa

    OdpovědětVymazat
  2. Zapomněla jsem napsat, že mám také ráda Santiniho. Kousek od nás je opravená kaple v Panenských Břežanech. ... a je nádherná. V červnu jsem tam byla na komentované prohlídce a na nedělním koncertě. Eva

    OdpovědětVymazat
  3. Je smutné vidět takový z venku krásný zámek zevnitř v dezolátním stavu. Ale dívala jsem se na stránky zámku (https://www.zamek-valec.cz/cs/o-zamku/historie) a na to jak vypadal po požáru se za těch 30 let přece jen posunul k lepšímu. Snad to dál půjde rychleji a lépe (obávám se, že důvod současného stavu je, jako u řady dalších památek "nejsou peníze").
    Hezký den a díky za tip na výlet

    OdpovědětVymazat
  4. Ano, zcela určitě je to o penězích. Bylo by krásné procházet prostorami, které by jako zámecké vypadaly. Snad se zámek časem dočká a s ním i jeho návštěvníci.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. ... a kdyby to byla jen ta Valeč... Kolik takových prostor a míst jsem viděla. Ale nechápu to stejně...
    Evi, měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat