čtvrtek 14. května 2015

Santini

Hezký čtvrteční podvečer, milí bloggeři a milé bloggerky.  Samoléčba nezabrala, teplota neklesala a tak jsem od středy musela zůstat doma, neschopná, vážně -  mám  na to papír. A tak se tady probírám staršími fotkami a mám tu pro vás tip na výlet....
Moje první setkání se Santinim bylo před čtyřmi roky na Zelené Hoře u Žďáru nad Sázavou. Ten světoznámý kostel sv. Jana Nepomuckého ve tvaru hvězdy určitě znáte. Byl to tehdy moc hezký výlet a dole pod kostelem je úžasná kavárna v penzionu V kapli , moc doporučuju a přeju si se tam někdy vrátit.
Při naší březnové návštěvě Brna jsme cestou navštívili barokní poutní kostel ve Křtinách. Místo mne naprosto ohromilo, nečekala jsem v takové zastrčené vísce takový obrovský kostel. Navíc jsme uvnitř byli sami  a bylo tam tak překrásné ticho...
Kostel Jména Panny Marie v Křtinách
 





Ticho uvnitř bylo tak zvláštní, posvátné, že jsem ani  fotoaparát nevytahla, abych spouští nerušila. Naštěstí "strýček Google" umí takové fotky najít.
obrátek je z www.santini.cz
O  Křtinách jsem nikdy předtím neslyšela, legenda prý praví, že místo, kde se dnes nachází městys Křtiny, bylo v minulosti svědkem křtů věrozvěstů Cyrila a Metoděje a jejich žáků. Tomu odpovídá i dávné pojmenování Vallis baptismi, tedy Údolí křtu.
Baroko v podání  Jana Blažeje Santiniho mne okouzlilo. Vůbec to není takové to tmavé, přezlacené, těžké baroko, ale úžasný světlý prostor. Plánuju další cesty za jeho stavbami, kterých je v Čechách i na Moravě ještě dost. Webové stránky www.santini.cz  vám je také ukážou  a můžete si tam koupit i tuto knihu (tohle není reklama):



Tak se mějte pěkně, já si jdu ještě listovat. Vaše Janem Blažejem Santinim "oblažená" Eva

2 komentáře:

  1. Evi, Santini byl určitě geniální! Zelená hora, Plasy, Želiv a mnoho dalších mě nepřestávají uchvacovat.
    Přeji rychlé uzdravení! Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Miluju! Zelenou Horu i Křtiny, ty mám za rohem.

    OdpovědětVymazat